Stress en burn-out

Deskundige begeleiding bij stressklachten

=~|arrow_carrot-right_alt2~|elegant-themes~|outline

Voorkómen van ziekte

=~|arrow_carrot-right_alt2~|elegant-themes~|outline

Herstelbegeleiding bij burn-out

=~|arrow_carrot-right_alt2~|elegant-themes~|outline

Coaching tijdens werkhervatting

Als je een tijd te veel hooi op je vork neemt zonder voldoende te herstellen, raak je vroeg of laat uit balans. Je hormoonsysteem en zenuwstelsel raken ontregeld; je krijgt stressklachten.

De een merkt het aan zijn gedrag (‘kort lontje’), de ander krijgt fysieke klachten (slaapproblemen, druk op de borst, moe) en weer een ander heeft concentratieproblemen. Kortom, het waarschuwingssein staat op rood.

Werk onder deskundige begeleiding stap voor stap aan je herstel door veranderingen in je situatie én in je houding en gedrag.

Things not to do

Preventie: weer in balans

Het kan een hele tijd duren voordat je in de gaten hebt dat je last hebt van stressklachten. Bijvoorbeeld omdat je veel van je werk houdt en graag 110 procent geeft. Of omdat je jezelf voorhoudt dat het binnenkort beter wordt, of dat stress erbij hoort. Soms ontken je het probleem een tijd lang, simpelweg omdat je de oplossing nog niet ziet.

Als je het gevoel krijgt ‘dat het niet goed gaat’, is het doorgaans de hoogste tijd om zaken anders te gaan aanpakken. In dit traject werk je stap voor stap aan het hervinden van je balans.

Things not to do

Van verzuim naar herstel

Het kan een hele tijd duren voordat je in de gaten hebt dat je last hebt van stressklachten. Bijvoorbeeld omdat je veel van je werk houdt en graag 110 procent geeft. Of omdat je jezelf voorhoudt dat het binnenkort beter wordt, of dat stress erbij hoort. Soms ontken je het probleem een tijd lang, simpelweg omdat je de oplossing nog niet ziet.

Als je het gevoel krijgt ‘dat het niet goed gaat’, is het doorgaans de hoogste tijd om zaken anders te gaan aanpakken. In dit traject werk je stap voor stap aan het hervinden van je balans.

Things not to do

Duurzame re-integratie

Het kan een hele tijd duren voordat je in de gaten hebt dat je last hebt van stressklachten. Bijvoorbeeld omdat je veel van je werk houdt en graag 110 procent geeft. Of omdat je jezelf voorhoudt dat het binnenkort beter wordt, of dat stress erbij hoort. Soms ontken je het probleem een tijd lang, simpelweg omdat je de oplossing nog niet ziet.

Als je het gevoel krijgt ‘dat het niet goed gaat’, is het doorgaans de hoogste tijd om zaken anders te gaan aanpakken. In dit traject werk je stap voor stap aan het hervinden van je balans.

Ervaringsdeskundige

Als 27-jarige werd ik ervaringsdeskundige op het vlak van burn-out. Er was nog niet zoveel kennis over burn-out en deskundige begeleiding ontbrak. Omdat ik wilde begrijpen wat er met mijn hoofd, lichaam en emoties gebeurde, las ik alles wat los en vast zat over dit onderwerp.

In 2009-2010 volgde ik bij het CSR Centrum een post-hbo opleiding in de begeleiding van chronische stressklachten en burn-out.

Deze aanpak combineert aandacht voor psychische, lichamelijke en gedragsmatige aspecten, versterkt het zelfmanagement en doorbreekt gestaag de vicieuze cirkel van stress. De methode is bij veel bedrijfsartsen bekend.